Søværnets lufthelte
Fra fregattens gyngende grund letter den metalliske rovfugl fra sin rede. Med et fast greb om styrepinden letter piloten CAD i den Seahawk-helikopter, han for få år siden var med til at udpege som det operative bindeled mellem Søværnet og Flyvevåbnet. I horisonten øjner han sin kommende udsendelse til Guineabugten, hvor pirater udfordrer den maritime sikkerhed.
Trofast følgesvend
Når Søværnets fregat til efteråret sætter kurs mod Guineabugten, følger Seahawk. helikopteren trofast med besætningen i kampen mod pirateri. Fra helikopterens udgangspunkt i det nedre luftlag bliver piloten CADs fornemmeste opgave som fartøjschef at rekognoscere bugten for pirater. På sædet til venstre for ham vil en Tactical Coordinator (TACCO) sætte sig som den taktiske officer i luften. Selv efter 3.000 flyvetimer må CAD indrømme, at det at holde flyveren i luften ikke altid et enkeltmandsjob. “Når jeg flyver, kan jeg ikke gøre andet samtidig, derfor er jeg dybt afhængig af den resterende besætning,” fortæller han. Selvom piloten har det sidste ord, får han brug for en hjælpende hånd, og her sidder den flyoperative kaptajnløjtnant med flyvernavnet KIR klar som TACCO. ”Der er ingen tvivl om, at alt, hvad der drejer sig om flyvning, er pilotens ansvar,” fortæller KIR, ”men vedkommende, der sidder ved siden af, har et stort ansvar i at støtte piloten, både når det gælder navigation, forskellige checks eller kommunikation med skibene. Vi leverer et produkt, som skibet kan bruge, og skal kunne præsentere, hvad helikopteren kan.” I cockpittet sidder pilot og TACCO med en fælles opgave, som kræver tæt samarbejde. ”Man er et makkerskab, og det gælder ofte om at få suget så meget af den viden og erfaring, der er i besætningen, ud til gavn for alle parter,” fortæller CAD.
Hvis du spilder kaffe ned på dit tastatur på skrivebordet, så kan du få et nyt, men hvis du falder i søvn her, så ender du i havet og dør.
Hvis du fejler, dør du
I Guineabugten får teamet brug for de ord, KIR mødte, da han for første gang satte sig i en helikopter: “If you get your harness wrong, you will die.” Med dette brændt fast på nethinden kunne KIR sætte sig til rette ved siden af den opmuntrende pilot i cockpittet, “Det er en hård introduktion, men det siger noget om, hvor vigtigt det er at vide, at alt, man gør, har konsekvenser.” Som TACCO har KIR før været på piratjagt i Adenbugten med Seahawkens forgænger, Lynx Mk. 90B. ”Selvom Lynx er en meget primitiv helikopter, i lyset af hvad Seahawken kan, har den samme radarprincip,” fortæller KIR og refererer til, at Seahawken råder over en langt mere avanceret sensorpakke og en længererækkende radar, som vil gøre, at den mere præcist kan udpege målet: piraterne. For at sikre den maritime sikkerhed er det afgørende, at disse koordinater hurtigst muligt kommandoforplantes til fregattens operationsrum. Det sætter store krav til de kognitive og analytiske evner, da man under tidspres skal kunne danne sig et overblik. ”Du er ikke kun tidspresset, fordi du skal levere data hurtigt. Det altafgørende er, at det, du leverer, er korrekt. Ultimativt i krig er det os, der leverer data, som skibet kan angribe på – der er ikke plads til fejl,” fortæller KIR om vigtigheden af hele tiden at være skarp. “Man skal hele tiden være klar i hovedet, og det afgørende er, at man kan sine discipliner. Hvis du spilder kaffe ned på dit tastatur på skrivebordet, så kan du få et nyt, men hvis du falder i søvn her, så ender du i havet og dør.”
Fra Arktis til Afrika
Om lidt skal samspillet mellem skib og Seahawk-helikopter atter bringes i spil. Denne gang er kursen ikke sat mod det nordlige Arktis, men derimod sydpå til Guineabugten ved Vestafrika, hvor næsten halvdelen af alt anmeldt pirateri foregår og truer den maritime sikkerhed.
En flyver på gyngende grund
Men når først alarmen går og operationen skydes i gang, er der ikke forskel på de blå flyverstriber og sømændenes gyldne streger. ”Det er ikke ens distinktion, som definerer ens kultur. Det er, hvad man laver, og hvilke opgaver man udfører,” pointerer KIR, ”Når man har meget omgang med skibene, bliver man hurtigt en del af det, uanset om man har flyverdistinktion eller ej. Man bliver en del af besætningen.” Dette sammenhold mellem sømand og flyver bliver afgørende, når CAD igen tager sit faste greb om styrepinden på Seahawken og fregattens sigte bliver rettet mod den maritime sikkerhed i Guineabugten.
Leonora Frydensberg Sepstrup
Artiklen er udgivet i SOLDATEN – April 2021.
Tryk her for at læse hele bladet!