DE BULDRENDE KRIGSMASKINER

Ved første øjekast ud over det bakkede landskab i Oksbøl ser man dem måske ikke. Men de er der. Spredt rundt i terrænet står en række pansrede militærkøretøjer, klar til kamp. Deres omhyggeligt påførte sløring giver dem en fordel, og trods deres størrelse skal man kigge en ekstra gang for at få øje på dem. For nogle er de blot kampkøretøjer, men for dem, der kender dem, er det verdens bedste kampvogn.

 

Konstabel Verne har kørt kampvogne i halvandet år, og når man spørger ham, hvad han synes om det, kan man forvente et smil og svaret: “Det er det fedeste job.” Han var værnepligtig ved JDR og gennemførte sin HRU samme sted med ønsket om at komme i en kampvogn. Som kører varetager han en af de fire roller i besætningen, der også inkluderer en kommandør, en skytte og en hjælper.

“Der er et godt fællesskab, og en af de fedeste ting ved at køre kampvogn er at klare opgaven sammen med de tre andre.” Kommandøren er enten en sergent eller officer, mens de øvrige tre roller varetages af konstabler. Tildelingen af rollerne sker på baggrund af den enkeltes personlighed, egenskaber og præferencer.

En kører skal afvente instruktioner fra kommandøren, som har det overordnede taktiske overblik. Skytten er ansvarlig for at sigte, skyde og betjene kanonen, mens hjælperen lader kanonen og assisterer sine kollegaer, blandt andet ved at distribuere mad og kaffe.

“Der er nogle, der vil kunne fungere godt i alle roller, mens andre passer perfekt til en specifik rolle. Alle kan komme til at have en hverdag i en kampvogn, hvis de brænder for det,” afrunder konstabel Verne.

 

Jeg har været kæmpe stor fan af kampvogne hele mit liv,”

– konstabel Verne

 

 

 

Skrevet af Julie Bork

 

Denne artikel er udgivet i SOLDATEN – September 2024. Du kan læse hele magasinet lige her.

 

 

You may also like

Comments are closed.

More in Forsvaret