KIN bliver den første danske jagerpilot, der sætter sig til rette i det splinternye F-35-kampfly. Hans første takeoff er starten på en ny æra i det danske forsvar, hvor F-16 har aftjent sin værnepligt og bliver erstattet af Danmarks hidtil største våbenindkøb. Dette teknologiske kvantespring er som at gå fra en Nokia 3310 til en iPhone 12 Pro, hvilket stiller store krav til jagerpiloten.
OMSKOLING MED MUSCLE MEMORY
Da KIN en torsdag eftermiddag i januar ifører sig F-35-flyets sikkerhedssele, er Dannebrog udbredt på tværs af cockpittet. Allerede første gang han så jedi-ridderen Luke Skywalker flyve en X-wing Starfighter rundt i galaksen, vidste han, at han ønskede at flyve sit eget kampfly. Nu sidder han 4.000 flyvetimer mere erfaren og vil om lidt skrive sig ind i historiebøgerne som den første dansker, der får lov til at lette med Danmarks nye kampfly.
På omtrent fire måneder omskoler flyveskolen Luke Air Force Base i Arizona i USA F-16-piloterne til at flyve verdens mest avancerede kampfly. Særligt simulator-undervisning spiller en stor rolle i at ruste piloterne til den nye tjeneste.
“Det specielle ved F-35 er, at der ikke er en tosædet version, så første gang man skal ud at flyve den, er du helt alene. Derfor skal du virkelig have styr på dine sager,” fortæller KIN og påpeger, at netop de højt avancerede simulatorer har givet ham fornemmelsen af at flyve F-35, lang tid før han nu skal vove sig ud i kampflyet på egen hånd.
KIN’s 30 års erfaring har både været en kæmpe fordel og en stor udfordring, da man som pilot med tusinder timers flyvning i F-16 er nødsaget til at aflære noget, før man kan indlære noget nyt. “Vi kalder det muscle memory, fordi det ligger i hænderne, hvordan eksempelvis radioen eller styrepinden betjenes. Blandt andet skal man planlægge sin landing i langt bedre tid, end man er vant til, så man undgår at have for meget fart på. Bare man sænker næsen, accelererer det her fly, fordi det er så aerodynamisk,” lyder det fra KIN.
SOM EN NY IPHONE
Forud for den første flyvetur, har KIN indstillet instrumentbrættets 27-tommerskærm, så den viser præcis den information, han ønsker, i det format, han ønsker. “Der er meget nyt, man skal vænne sig til, som blandt andet at gå fra en Nokia med knapper til en glasflade på en iPhone 12,” fortæller KIN. Denne nye skærm udgør et teknisk vidunder for en pilot, der før har været vant til et instrumentbræt bestående af mange enkeltinstrumenter og to små skærme på størrelse med en halv iPad. På KIN’s fremtidige flyveture vil al information være samlet på én stor skærm, som kan fremkalde lige præcis den information, han har brug for i situationen.
“Det giver en stor frihed, at skærmen er så fleksibel – det kan sammenlignes med din iPhone, hvor du selv vælger, hvordan du grupperer dine apps på din skærm,” fortæller KIN og tilføjer, at den ikke kun ligner én stor tablet: “Ligesom man får en softwareopdatering til sin mobil, kan man på samme måde via koder opdatere og udløse nye funktionaliteter i flyet.” På den måde råder flyet over et enormt udviklingspotentiale, som gør det mere fremtidsikret.
TEKNOLOGI AF EN NY KALIBER
KIN bærer sin skræddersyede hjelm med op i flyet. Den skinnende hovedbeklædning har været længe undervejs: ”Det har krævet meget forarbejde hos lægerne, fordi den er så individualiseret og formstøbt, samtidigt med at begge øjne får informationer,” siger KIN. Udover afstøbningen til KIN’s hovedform og syn er hjelmen ligesom flyet af en helt ny teknologisk kaliber. Når flyet letter fra landingsbanen, vil KIN kunne se Arizonas rødgyldne ørkenlandskab, hvis han kigger ned af sig selv. “Det er ret fantastisk, at du kan sidde og kigge ned igennem dig selv og se, hvad der foregår nedenunder dig som en videoskærm,” lyder det fra KIN. Hjelmens vandrette og lodrette 360-graders-videokamera gør det nemlig muligt for KIN at få hele landskabet repræsenteret under ham, hvad end det er nat eller dag. På den måde får han et overblik og et situationsbillede, som er væsentligt bedre, end man hidtil har set.
_________________
EN SVÆR AFSKED
Selvom KIN fortæller om F-35 med stor begejstring i stemmen, er det ikke let at tage afsked med en trofast følgesvend gennem 30 år. “Det er en anelse sørgmodigt at forlade et kampfly, som man mestrer, og som vi har været i krig med op til flere gange, hvor det har tjent os rigtig godt, og så er det ovenikøbet en smuk maskine,” fortæller KIN. På trods af dette ser han det som et stort privilegium for ham og hans kollegaer, at de får lov til at flyve flere typer kampfly i løbet af deres karriere med dette letter KIN og bliver startskuddet for denne nye æra.
KORT OM F-35 LIGHTNING II
BYGGET TIL SAMARBEJDE Flyene kan ikke blot samarbejde med hinanden, men kan tilmed bygge bro mellem de tre værn. Evnen til at analysere på data ved hjælp af både radarer og elektroniske opklaringssystemer kan danne et samlet situationsbillede. På den måde kan flyet være bindeled mellem både fly, skibe og kampvogne, og bringe Forsvarets enheder tættere sammen.
TEKNOLOGISKE FORMÅEN F-35 råder over et enormt udviklingspotentiale, da dens teknologi er på et så højt avanceret niveau. Flyets avancerede radarsystem adskiller sig fra tidligere generationer af kampfly, da flyet på egen hånd kan analysere på flyets computeres data ved sensor fusion. Disse data kan deles både piloterne imellem og til andre opklaringsenheder, og derved fungerer flyet som et opklaringssystem i sig selv.
STEALTH F-35 er low observable, fordi den er konstrueret efter principperne for stealth. Her er både det integrerede våbensystem, designet og materialevalget afgørende elementer. Med denne egenskab kan flyet komme betydeligt tættere på fjenden uden risiko for at blive opdaget, hvilket giver en større operationsfrihed til at løse opgaven.
_____________
Leonora Frydensberg Sepstrup
Artiklen er udgivet i SOLDATEN – Marts 2021. Tryk her for at læse hele bladet!