Bliv klogere på Elevskolen ved Frømandskorpset, når afdelingschefen med ansvaret for Elevskolen samt to nuværende elever sætter ord på uddannelsen, og hvad de har vær et igennem.

“JEG KOM FRA CIVIL UDEN EN MILITÆR BAGGRUND”

Solen har netop brudt vandets horisontlinje, og 11 frømandselever står klar til dagens program. De trætte og udmattede øjne er til at ane bag den helt sorte sløring, for eleverne har ikke fået mere end et par timers søvn i løbet af natten. To af eleverne er 1 og 19. Elev 1 har ingen militær baggrund og kommer direkte fra civil. “Jeg er kommet ind i Frømandskorpset uden nogen erfaring, hvor vi alle er blevet bygget op fra bunden,” fortæller elev 1.

“Det mentale spiller en overraskende stor rolle i det her arbejde”

– Elev 19, nuværende elev på Elevskolen

Elev 19 har været i Forsvaret i fem år, hvor fællesskabet trak i ham. “Vi arbejder i de her små hold, og så er vi virkelig afhængige af hinanden, hvilket skaber et enormt stærkt bånd,” fortæller elev 19. Elev 1 og 19 har trænet op til Frømandskorpset i løbet af det sidste halvandet år for at kunne stå i bedst mulig form og mindske risikoen for skader. Dog er de begge overraskede over, hvor meget det mentale aspekt fylder. “Under optagelsesugen var der nogle, som var meget større, stærkere og hurtigere end en selv, men de er her ikke mere. Her gik det virkelig op for mig, hvor stor en del det psykiske spiller i arbejdet,” fortæller elev 19.

“DEN HER UGE ER UALMINDELIG HÅRD”

Ugens program har stået på kampsvømning, hvor eleverne lærer om teknikker og metoder. Kampsvømning handler om at transportere sig i vand og komme til og fra en given lokation med fuld oppakning -herunder rygsæk. Metoden lyder på at ligge på ryggen og sparke med finnerne, hvor rygsækken bliver trukket efter dem for at give mindst muligt vandmodstand. “Den her uge er ualmindelig hård. De er i vandet hele tiden, og vandet er meget koldt. Så de bliver godt presset,” fortæller Butler, afdelingschef med ansvaret for Elevskolen, hvortil han supplerer: “Det er i denne uge, at eleverne for alvor finder ud af, om det er det her, de vil. For en frømand bevæger sig meget i vand eller i det kystnære miljø.”

“De skal lære at svømme, og det er i og for sig ikke svært, men når de først får de tunge og store finner på, kan det give nogle udfordringer,” fortæller Butler. Udover at lære at manøvre rundt med finner skal de i denne uge også lære at finde vej, mens de ligger på ryggen og svømmer. Samtidig bliver de i denne uge også trænet i at komme taktisk i land, så risikoen for at blive opdaget er minimal.

SPRINGBRÆTTET TIL SPECIALOPERATIONSSTYRKE-SOLDAT

Ud af de ca. 200 ansøgere til Frømandskorpset er det blot ca. 20 elever, der kommer igennem optagelsesforløbet og derfra kan starte på elevskolen. Elevskolen er fordelt på 34 uger, hvor hver uge har fokus på et bestemt område. Inden Elevskolen bliver eleverne over fem uger omskolet til den maritime tjeneste på Søværnets Basisuddannelse i Frederikshavn. Her får de undervisning i grundlæggende færdigheder for at være i Søværnet, og holdet rystes sammen til den efterfølgende uddannelse.

Derefter starter Elevskolen på Frømandskorpsets base i Kongsøre, hvor eleverne de første fem uger bliver undervist i de basale patruljemæssige færdigheder ved Frømandskorpset. Basisugerne kulminerer i den sidste uge, også kendt som Hell Week. Her bliver eleverne prøvet i alt, de har lært i løbet af de første fem uger. “Efter denne uge står vi tilbage med dem, som typisk kan gå hele vejen,” fortæller Butler.

Der er forholdsvis mange elever, der kommer igennem optagelsesforløbet uden at have en karriere i Forsvaret. Derfor bliver eleverne bygget op fra bunden af ved uddannelsesstart, så de står med det samme grundniveau, når de overgår til den næste del af uddannelsen. I den resterende del af uddannelsen er der fokus på et bestemt emne hver uge. Den ene uge er der fokus på førstehjælp, ugen efter er der fokus på radio og kommunikation osv. “Det er de her discipliner, der gør dem til specialoperationsstyrker,” fortæller Butler.

SYRE I BENENE OG SALTVAND I BLODET

I en motorbåd bliver eleverne sejlet 1.000 meter væk fra molen, hvor de bliver sat i vandet. De har nu til opgave at kampsvømme ind til molen hurtigst muligt. Når eleverne kommer længere i forløbet, forventes det, at de kan kampsvømme 1.000 meter på 20-30 minutter.

“Efter denne uge så står vi tilbage med dem, som typisk kan gå hele vejen”

– Butler, afdelingschef med ansvaret for Elevskolen ved Frømandskorpset

Syren i benene er ved at tage til, og bølgerne, der driver eleverne i den forkerte retning, gør ikke opgaven lettere. Den sorte sløring tværes mere og mere ud for hver bølge, der rammer dem i hovedet. Selvom det virker som en umulig opgave, kommer eleverne i lette og glidende bevægelser tættere og tættere på molen. En efter en kommer de lige så stille ind til molen, og så er det ellers om at være klar til næste opgave.

ÅNDEDRÆTTET SKAL STÅ SIN PRØVE

Formiddagens næste opgave står på undervandssvømning i havnebassinet. Trætheden i kroppen har meldt sin ankomst for længst. Men dagen er stadig ung, så det mentale skal stå sin prøve. “Selvom jeg har trænet op til det fysiske, så fylder det mentale bare en meget større rolle i det her arbejde,” fortæller elev 1.

 

På den mest diskrete måde skal eleverne én efter én tage en dyb indånding, forlade vandets overflade og dykke 30 meter hen langs molen. Åndedrættet skal være i fokus, ellers bliver de 30 meter umulige. For vandet er tæt på frysepunktet, sigtbarheden er begrænset, og det er en stressfaktor, når insturktørene bestemmer, hvornår de skal dykke. Det er en opgave, der kræver mere end et forsøg for flere af eleverne. Med viljen til at gennemføre øvelsen, kommer alle elever igennem. De er nu klar til resten af dagens program, for dagen er langt fra slut.

 

Skrevet af Sarah Sønderhøj Stub Petersen

Denne artikel er udgivet i SOLDATEN – Maj 2023. Du kan læse hele magasinet lige her.

 

You may also like

Comments are closed.

More in Forsvaret